'I remember like yesterday'

7 augustus 2016 - Gemert, Nederland

Alweer mijn laatste blog. Na onze mooie tijd in Australië en Nieuw Zeeland, is het nu tijd om over Maleisië te schrijven. Het begon allemaal in Singapore.

Wat een geweldige stad is Singapore. Hier zijn we 1,5 dag geweest, waar we te voet alle highlights hebben bezocht. Grote stad, oftewel, heeeel veel gelopen. Tot blaren toe! Met als hoogte punt Marina Bay met het Merlion en Marina Bay Sands. Mocht je ooit richting Zuid-Oost Azië gaan, is Singapore echt een aanrader.
Vanuit Singapore zijn we de grens over gegaan per bus naar Melaca, een stadje in Maleisië dat ooit in Nederlands bezit is geweest. Hier maakten we een boottochtje en hebben we genoten van het lekkere eten op de avondmarkt.
Als volgende bestemming stond Taman Negara gepland. Via Kuala Lumpur zijn we per bus en boot naar Taman Negara gegaan, een van de oudste jungles van de wereld. Ik hoopte stiekem dat we tijgers zouden zien, maar het angstaanjagendste wat we zagen waren hele grote spinnen! Tijgers en olifanten zitten er wel, maar niet waar mensen komen.
Na ons jungle avontuur zijn we naar Perhentian Island geweest. We werden per bootje naar het eiland gebracht en zelfs bij ons hotel per boot afgezet. Perhentian is super mooi, maar helaas wel erg duur. Daarom besloten we om maar 1 nachtje daar te blijven, een half dagje te genieten op het strand en daarna weer terug naar het vaste land te gaan.
Vanuit Kuala Besut (een dorpje aan het vaste land tegenover Perhentian Island) zijn we Cameron Highlands gaan bewonderen. Dit is een groot gebied waar vanalles wordt verbouwd en geproduceerd; aardbeien, rozen, honing en natuurlijk thee. De theeplantages waren echt een hoogtepunt, het uitzicht was prachtig. We sliepen in een vrij alternatief hostel, in een privé hutje! Verder was naast een straatje met wat winkeltjes niet heel veel te beleven.
Na Cameron Highlands zijn we per privé minibus naar Penang gereden. We hadden verwacht dat we hier lekker konden gaan zonnen, maar helaas waren er niet echt stranden. We zijn drie nachtjes gebleven in Georgetown, een stad die net als Melaca sinds 2008 op de UNESCO werelderfgoedlijst is toegevoegd. Vanuit daar hebben we een local bus gepakt naar de grootste tempel van Maleisië, Kek Lok Si. Om die te kunnen bereiken, moet je nogal wat trappen afleggen en zelfs met een lift. Super mooie tempel.
Vanuit Penang hebben we de boot naar Langkawi genomen. En ja hoor, hier konden we perfect zonnen! We verbleven in een redelijk nieuw hostel met super aardige eigenaren. Het hostel lag perfect, dichtbij een rustig, tropisch strand en bij de straat met winkeltjes en restaurantjes.
En toen was het toch echt tijd geworden om naar onze laatste bestemming te gaan, Kuala Lumpur. Hier zijn we per trein naar de Batu Caves geweest,tempels in de grotten waar veel aapjes zitten. Dat was mooi, want die had ik nog maar eentje gezien vanuit de bus. Ook hebben we een hop on hop off dagje gedaan, lekker in de bus zitten en bij een van de highlights van Kuala Lumpur uitgestapt; de Patronas twin towers. Omdat KL onze laatste stop was voordat we naar huis vlogen, konden we ook nog even shoppen. En daarmee hield ons grote avontuur op..

Vergeleken met Australië en Nieuw Zeeland is Maleisië natuurlijk goedkoop. We konden dus lekker uit eten, een enorm verschil met onze eerdere bestemmingen. Ook het reizen opzich ging heel anders. Geen gehuurde auto's meer maar reizen per bus, trein en boot. Wat hebben we veel uurtjes doorgebracht in de bussen zeg. In totaal ongeveer 38 uur in de bus gezeten en ongeveer 10 uur op een boot geschommeld.

Wat is de tijd snel gegaan zeg, zo raar om terug te denken aan het begin van mijn au pair tijd. Op het vliegveld van Kuala Lumpur kwamen de herinneringen weer te boven waar onze wegen ongeveer 10 maanden geleden waren gescheiden.

Een tijd om nooit te vergeten. Mooie vriendschappen opgebouwd, veel gezien, ervaren en beleefd. Maar thuis komen is ook iets waar ik enorm naar uit had gekeken.
Oost west, thuis best!

'Like yesterday - Colbie Caillat'

1. Nancy:
    7 augustus 2016
    Hey zusje, weer leuk om te lezen, maar wat nog veel leuker was is dat wij jou gisteren eindelijk weer in onze armen konden sluiten!!! Wat super fijn dat je weer lekker thuis bent in gemert!!!!
  2. Manus & Yvonne:
    10 augustus 2016
    Wat is de tijd gevlogen en wat heb jij veel gezien en meegemaakt. Dit ga je nooit meer vergeten.
    Nu dus weer in het vertrouwde Gemert.
    WELKOM THUIS!