'Paradise'

11 juli 2016 - Cairns, Australië

Oke, tijd om je even bij te praten. Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geplaatst. In de tussentijd hebben Marieke en ik (en Manon) heel veel meegemaakt.. Teveel eigenlijk om allemaal te typen. Daarom heb ik besloten om alleen de highlights van ons Australië avontuur te vertellen. (Vergeet ook niet de nieuwe foto's te checken, mapje reizen Australië)

Brisbane to Sydney
Vanuit Nieuw Zeeland zijn we op 21 mei naar Brisbane gevlogen. Hier hebben Marieke en ik Pluis opgehaald, onze El Cheapo van Jucy. Het hoogtepunt van dit gedeelte van de reis was Fraser Island. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. We hadden een tour geboekt en in een grote truck die hard kon scheuren over het strand hebben we het eiland verkend. Lake McKenzie was mega mooi en we hebben een Dingo op het strand gespot.
Landinwaarts vanuit Sydney ligt Orange, waar we op bezoek zijn geweest bij Ellen en Ben. Ellen heeft met Marieke in de klas gezeten op de middelbare school. Zij is naar Australië verhuisd nadat ze hier een jaar highschool had gedaan en verliefd is geworden (op Ben). Super leuk om te zien hoe zij hier woont.
Back in Sydney zijn we naar mijn gezin gegaan om onze spullen op te halen. Leuk om de kids weer te zien en bij te kletsen met Marc en Deepi. Ook zijn we naar Sydney Vivid geweest, een soort Glow alleen dan aan de andere kant van de wereld. Met als hoogtepunt.. natuurlijk.. het Opera House.

Ayers Rock (Uluru)
Vanuit Sydney vlogen Marieke, Manon en ik naar Uluru, de rode berg in het midden van Australië. Wat magisch was dat. Ik ben zo blij dat we daar heen zijn gegaan. We hebben wandelingen gemaakt bij Uluru en Kata Tjuta, zonsondergang en 3x zonsopkomst bewonderd. Helaas hebben we geen 'goede' zonsopkomst gezien, omdat de zon 3x achter bewolking opkwam.

Airlie Beach to Cairns
Het langste gedeelte van onze Australië reis. We begonnen in Airlie Beach, waar je leuk kunt stappen, je goed kunt vermaken in het zonnetje en met vies weer films kunt kijken (en skypen) op de gratis wifi van het hostel, Magnums. Ook hebben we een tour naar de Whitsunday eilanden geboekt. Wat een te gekke en mooie tour zeg. De kapitein met zijn bemanning maakte er echt een feestje van. We hebben drie keer gesnorkeld, grote schildpadden gespot en geslapen op de boot. Op Whitehaven beach hebben we een stop gemaakt, een mega wit strand wat uit 98% bestaat uit silica, een wit kristal poeder.
Toen het tijd was om Airie Beach te verlaten, hebben we onze auto Loes opgehaald bij Wicked. Een bondgekleurde mini auto waarin we bijna 4 weken hebben gekampeerd, all the way to Cairns. Onderweg hebben we platypussen (vogelbekdier) gezien, veel gerelaxed in de zon (genieten met +25 graden) en mooie stadjes bezocht.
Samen met Anne en Joni zijn Marieke en ik naar Magnetic Island geweest. Anne is de nicht van Marieke die samen met haar vriend net is begonnen aan hun reis door Australië. We hebben heel het eiland rondgereden in onze 4WD gehuurde bak en gesnorkeld op mooie plekjes. Heeeerlijke dag.
In Cairns heb ik iets gedaan waar ik me al heel lang op heb verheugd; duiken in het Great Barrier Reef! Mijn god, wat een ervaring! Het scheelde enorm dat ik mijn SSI heb gehaald, het ging super! En wat een reef.. meters hoge muren van koraalriffen. koraal tunnels waar ik doorheen ben gedoken en veel tropische vissen. Zelfs een haaitje en heeeel veel nemo's!
Als laatste grote 'uitstapje' in Australië stond het Daintree forest en Cape Tribulation op het programma. Vanuit Port Douglas vertrokken we naar de Daintree river, waar we krokodillen hebben gezien! Gelukkig zijn we niet opgegeten, net zoals een vrouw een paar weken geleden.. De wandeling door het regenwoud was ook zeker de moeite waard, een stuk meer dan de bug en butterfly museum..

Omdat het niet overal in Queensland (staat in het Noord-Oosten van Australië) verantwoord is om in de zee te zwemmen, hebben ze hier een hele goede oplossing bedacht: Lagoons. In Brisbane, Airlie Beach, Mackay, Townsville en Cairns hebben we hier flink gebruik van gemaakt.
Australië is een prima land om met een auto rond te reizen. Alleen het rondrijden door de natuur is al om te genieten. Er zijn zoveel gratis kampeerplekken naast de snelweg. De een wat luxer (zelfs met gratis, warme douche) dan de ander (alleen een stortbak-wc). Maar na Nieuw Zeeland piepen wij zelfs niet meer over een koude douche bij een lagoon, wat heel goed te doen is met de lekkere warme temperatuur hier in Queensland.

Nu is het alweer bijna tijd voor het laatste gedeelte van onze reis. Woensdag 13 juli vliegen we vanuit Cairns naar Singapore met een tussenlanding op Darwin. Het voelt heel raar dat onze laatste week Australië is ingegaan. Wat een mooi land is dit. Als ik Australië in een woord zou moeten omschrijven, zou het 'Paradijs' zijn. Dit land heeft alles; Bergen waar je kunt skiën, de outback met als hoogtepunt Uluru, leuke grote steden waar je goed kunt shoppen, prachtige stranden om te chillen en tropische regenwouden waar je het gevoel hebt dat er ieder moment een aapje aangeslingerd kan komen (die hier helaas niet voorkomen). Pure zonde dat je hier als buitenlander niet zomaar kunt blijven wonen..

'Paradise - Coldplay'

1. Yvon:
    Heey zusje

super gave foto's meid. Lekker genieten van je laatste 3,5 week! voor je het weet is het weer zaterdag 6 augustus. Gelukkig voor ons ;)
  2. Maatje:
    11 juli 2016
    Lieve schatjes, zo leuk om jullie verhalen te horen en lezen! Zo gaaf wat jullie nog allemaal hebben gedaan en wat jullie nog gaan doen, ik ben jaloers! Mis het Australische leventje en jullie nog veel meer!! GENIET!! See you soon mates xxx
  3. Nicole:
    Hey Sis!
    Wat een verhalen en avonturen! Jullie halen gelukkig alles uit het avontuur wat erin zit, super!
    Ik moet zeggen dat iedere foto eruit ziet als die uit een brochure, wat mooi! Behalve dan die van alle "naked ladies", die zie ik niet snel bij onze Neckermann of D-Reizen in de folder staan
    Geniet nog lekker van de rust, avonturen en de mooie momenten samen met je maatje. Samen vullen jullie wel een boek met mooie verhalen!
  4. Ingridvermunt:
    11 juli 2016
    Het is bijna te veel om te omschrijven. Wat zal het afkicken zijn om weer terug te komen. Maar Gemert is ook heel fantastisch. Geniet nog van je laatste dagen. Groeten ingrid
  5. Facebook:
    12 juli 2016
    Heel mooi om te lezen en te zien jullie hebben heel veel gezien super Elly Jansen
  6. Facebook:
    12 juli 2016
    Ik ga het weer snel lezen
    Nancy Jansen
  7. Nancy:
    12 juli 2016
    Hey zusje, ik heb weer genoten van je verhaal!
    Geniet nog maar goed van de laatste weken en dan gaan wij hier alvast aftellen naar de dag dat wij jou op Schiphol weer op mogen gaan halen en dat je eindelijk weer terug in Nederland en vooral in Gemert bent
  8. Ellen:
    13 juli 2016
    Jeetje wat een verhaal met alleen maar mooie momenten en herinneringen....geniet nog maar even lekker van jullie laatste avontuur gedeelte wijfies.....xxx